درس غیرت ایران به ترکیه
جزئیات جدید از مراسم تشییع و تدفین امام مجاهد شهید
۳۵۱۹ نفر در جنگ تحمیلی اخیر به شهادت رسیدند
یادبود ۸۲ گل پرپر جنگ ۱۲ روزه
بازسازی اقتصاد بدون مشارکت گسترده اصناف امکانپذیر نیست
۶۶ رشته صنایعدستی در معرض انقراض در پنج سال احیا شد
۵۸۰ همت اموال غارتشده به بیتالمال بازگشت
ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای مسابقات جهانی کامل شدمحمد محمودی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه خبری «چهارباغ رسا»، گفت: با توجه به ۱۳ بدر، مردم در راستای بهرهمندی از منابع طبیعی و محیط زیستی سالم و با نشاط، در پاسداشت طبیعت کوشا باشند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارباغ با اشاره به ضرورت احترام به منابع طبیعی و محیط زیست، تخریب آن را ظلم به نسلهای آینده دانست و افزود: مردم از ریختن ماهی قرمز در رودخانه و دریاچه جدا خودداری کنند.
وی شکستن شاخههای درختان برای روشن کردن آتش و ریختن زبالهها در طبیعت را از عوامل مخرب زیست محیطی عنوان کرد و افزود: گردشگری مسئولانه برای حفظ منابع طبیعی در حین تفرجهای نوروزی لازم است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارباغ حفاظت از طبیعت را عامل بقای سرمایههای ملی دانست و در ادامه تصریح کرد: مردم به عنوان همیار طبیعت باید از این منابع ارزشمند مراقبت کنند تا آسیبی به آنها وارد نشود.
محمودی با بیان اینکه مردم از آسیب به درختان و درختچهها، ریختن زباله و شستن ظروف و خودرو در منابع آبی طبیعی خودداری کنند، گفت: تخریب طبیعت آسیب محیط زیستِ جانوران و گیاهان و چرخه زیستی آنها را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: گردشگران از چیدن گیاهان کوهی و تخریب بوتههای مرتعی اکیدا خودداری کنند، هرگونه شکار، صید و تخریب رستنیها در مناطق حفاظت شده، طبق قوانین محیط زیست ممنوع بوده و جرم تلقی میشود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارباغ تصریح کرد: گردشگران حین گردش در طبیعت در صورت مواجهه با حیوانات وحشی باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده، فرار نکنند و در برابر حیوانات موضع تهاجمی نگیرند.
محمودی گفت: در شرایط مذکور افراد با ایجاد سرو صدا به وسیله لباسها یا وسایل همراه خود، وانمود کنند بزرگ به نظر میرسند و پس از آن با آرامش به طرف عقب حرکت کنند چرا که آنها وارد حریم حیوانات شدهاند.
وی با اشاره به خطرات طبیعت گردی اظهار کرد: طبیعت گردی به تنهایی و سفر به مناطقی که ممکن است حیوانات وحشی در آن حضور داشته باشند بسیار خطرناک بوده و بهتر است گردشگران در طبیعت تنها نباشند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارباغ تردد مردم از مسیرهای معمولی و محل گذر عموم را ضروری دانست و تصریح کرد: توصیه میشود که علاقهمندان به طبیعت گردی همیشه از پاکوب و مسیرهای اصلی تردد کنند.
محمودی گفت: مردم در نقاط کوهستانی، به ویژه فصل بهار که زمان زاد و ولد و تولید مثل حیوانات است، اگر با نوزاد حیوانات وحشی و یا تخم پرندگان در لابه لای بوتهها برخورد کردند، به هیچ وجه به آنها دست نزنند.
وی با اشاره به اینکه مردم باقیمانده غذاها را در طبیعت رها نکنند، افزود: بوی غذا علاوه بر جذب حیوانات و خطر برای گردشگران، به دلیل غذاهای حاوی ادویهجات، چربی و… به سلامتی حیوانات ضربه میزند.
گلاویژ اصحابی – چهارباغ رسا
انتهای خبر/ س
دیدگاهتان را بنویسید