درس غیرت ایران به ترکیه
جزئیات جدید از مراسم تشییع و تدفین امام مجاهد شهید
۳۵۱۹ نفر در جنگ تحمیلی اخیر به شهادت رسیدند
یادبود ۸۲ گل پرپر جنگ ۱۲ روزه
بازسازی اقتصاد بدون مشارکت گسترده اصناف امکانپذیر نیست
۶۶ رشته صنایعدستی در معرض انقراض در پنج سال احیا شد
۵۸۰ همت اموال غارتشده به بیتالمال بازگشت
ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای مسابقات جهانی کامل شدبه گزارش گروه علمی شبکه خبری «چهارباغ رسا»، محمد نوری سپهر روز دوشنبه با اشاره به افزایش پدیده گرد و غبار در مناطق مختلف کشور، نسبت به پیامدهای بهداشتی این آلودگی هشدار داد و افزود: ذرات معلق ناشی از گرد و غبار که عمدتاً بین ۲.۵ تا ۱۰ میکرون هستند، به راحتی وارد دستگاه تنفسی میشود و میتوانند منجر به تشدید بیماریهای ریوی، آسم، برونشیت مزمن و حتی بیماریهای قلبی-عروقی شود. این آلودگی به ویژه برای کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی بسیار خطرناک است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بالا میرود، توصیه میشود افراد آسیبپذیر از تردد در فضای باز خودداری و در صورت نیاز از ماسکهای مناسب استفاده کنند همچنین درب و پنجرهها را بسته نگه دارند و از دستگاههای تصفیه هوا در فضای داخل استفاده کنند.
این استاد گروه بهداشت محیط بر اهمیت آگاهسازی عمومی و اقدامات بینسازمانی برای کاهش منشأ گرد و غبار تأکید کرد و گفت: مهار کانونهای داخلی و همکاری با کشورهای همسایه برای مدیریت کانونهای خارجی گرد و غبار، باید در اولویت برنامههای ملی قرار گیرد.
نوری ادامه داد: هنگام آلودگی هوا اگر در خودرو هستید شیشههای خودرو را بالا نگه داشته و گردش هوای داخل خودرو را روشن کنید.
وی توصیه کرد: هنگام آلودگی هوا در فضای در بسته و دارای تهویه مناسب بمانید و اگر ضروری است زمان فعالیت را در محیطهای باز به حداقل ممکن کاهش دهید همچنین از ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز خودداری کنید و اگر در خودرو هستید شیشههای خودرو را بالا نگه داشته و گردش هوای داخل خودرو را روشن کنید. استفاده از مایعات، میوه و سبزیجات را فراموش کنید.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: سلامت انسانها در گرو سلامت محیط زیست است و برای دستیابی به جامعهای سالم، باید مقابله با عوامل زیانآور محیطی مانند گرد و غبار جدی گرفته شود.
انتهای خبر/ س
دیدگاهتان را بنویسید