پنجشنبه / ۴ تیر / ۱۴۰۵
×
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چهارباغ، گفت: اغلب کارخانه‌ها و صنایع اعتقاد و بینشی از اینکه که هزینه‌های HSE به ویژه مباحث محیط زیستی یک حلقه از زنجیره فرآیند تولید می‌باشد را ندارند.
HSE حلقه مفقوده صنایع چهارباغ
  • کد نوشته: 12233
  • منبع: titre1
  • ۱۱:۳۸ , اردیبهشت ۱۴
  • بدون دیدگاه
  • به گزارش گروه اجتماعی شبکه خبری «چهارباغ رسا»، جمیله جمالی گفت: متأسفانه رعایت الزامات و جنبه‌های محیط زیستی از دیدگاه واحدهای صنعتی و تولیدی بعنوان یک سند مالی هزینه‌ای غیر قابل برگشت محسوب می‌شود.

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چهارباغ با اشاره به اینکه برای اغلب مدیران عامل شرکت‌ها برگشت محسوس سود و کسب درآمد اهمیت دارد و نمی‌توان گفت مواجهه با جامعه تولید کننده بدون هرگونه آگاهی از مسائل محیط زیست، ایمنی و بهداشت هستیم.

    وی اظهار داشت: در حالیکه در حال حاضر اکثر مدیران کارخانجات دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، پس عنوان بی‌اطلاعی و فقدان دانش در مسائل محیط زیست مرتبط با تولیدات و محصولات شرکت خود، قابل پذیرش جامعه پویایی امروز نمی‌باشد.

    این مسئول اظهار داشت: آن‌ها اعتقاد و بینشی از اینکه که هزینه‌های HSE به ویژه مباحث محیط زیستی یک حلقه از زنجیره فرآیند تولید می‌باشد را ندارند.

    جمالی از ضرورت توجه به ضوابط و مقررات محیط زیستی برای اجرای صحیح فرآیند زنجیره تأمین و تولید سبز خبر داد و تصریح کرد: در کشور ما این حلقه با یک دیدگاه مجزا و منفک از فرآیند تولید در نظر گرفته شده است.

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست با اشاره به استقرار حدود ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی بزرگ در سطح شهرستان چهارباغ، هنوز کارگاه‌ها و تولیدات مهمی هستند که شناسایی نشده اند.

    وی با تأکید بر اینکه به دلیل نوپا بودن شهرستان و انتزاع از شهرستان ساوجبلاغ، آمار به روزی از تعداد کارگاه‌ها، واحدهای تولیدی و صنعتی به تفکیک نوع فعالیت وجود ندارد. افزود: شرکت جذب ستاره در هفته‌های اخیر بازدید کارشناسی و جهت عملکرد مدیریت زیست محیطی تذکرات لازم داده شد.

    جمالی علت حریق در کارخانه مذکور راعدم رعایت الزامات HSE عنوان کرد؛ بطوریکه در بازرسی کارشناسان دستگاه محیط زیست به ایمن نمودن محل انبارش مواد اولیه و محصولات تاکیدات لازم داده شده بود.

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چهارباغ با اشاره به اینکه بی‌شک‌عدم رعایت مسائل ایمنی و بهداشت بالتبع محیط زیست منطقه را در مخاطرات درگیر خواهد نمود. لذا با بروز این حادثه، در سال جاری ارزیابی صنایع و خدمات پر خطر از طریق کمیته اجرائی – عملیاتی با حضور دستگاه‌های اجرایی ذیربط به ویژه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    جمالی همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرائی ذیربط در ارتقاء و حفظ ایمنی شهرستان بسیار ضروری است ولی شرط کافی نیست و شرکت‌ها نیز در این امر بایستی الزامات ایمنی را رعایت نمایند.

    وی با اشاره به اینکه تشکیل کمیته اجرایی ممیزی صنایع و خدمات پر خطر و حساس و پیگیری از طریق مراجع قضایی اقدامی راهبردی خواهد بود، اظهار داشت: جلوگیری و کنترل از خطر ورود زهاب‌های ناشی از اطفاء حریق شرکت جذب ستاره به آب و خاک نیازمند مدیریت بحران فوری است.

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چهارباغ از نمونه‌برداری و سنجش آلاینده‌های هوا منتج از آتش سوزی شرکت توسط کارشناسان اداره پایش و امور آزمایشگاه محیط زیست استان خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه در هر حال حادثه حریق موجب افزایش آلایندگی هوا از جمله انتشار پارامترهای دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و مونواکسید کربن شده است.

    جمالی با اشاره به اینکه ایستگاه سنجش و پایش کیفی هوا در مهرشهرو چهارباغ افزایش پارامترهای آلایندگی را نشان داد، گفت: آلودگی هوا مقطعی بوده و از نظر علمی در صورت وجود ترکیبات آلی فرار در هوا پس از اطفاء کامل حریق، به تدریج طی۳ روز کاهش خواهد یافت.

    وی از امحاء آتش سوزی شرکت جذب ستاره با آب، فوم و خاک خبر داد و افزود: اراضی همجوار شرکت و کانال حق آبه کشاورزی آسیب دیده که اقدامات لازم جهت پاکسازی و جلوگیری از تشدید تخریب، به مدیر عامل شرکت ابلاغ و با نظارت‌های دقیق اجرا می‌شود.

    جمالی با اشاره به اینکه امحاء پسماندهای جامد و مایع منتج از اطفا حریق در مکان پسماندهای عادی ممکن نیست، تصریح کرد: البرز فاقد مرکز مدیریت پسماند صنعتی ویژه است در نتیجه مدیریت آن پسماندها از طریق شرکت ذیصلاح محیط زیست مستقر در سایر استان‌ها صورت خواهد گرفت.

    وی جمع‌آوری و پاکسازی سریع پسماندهای ناشی از حریق شرکت را دغدغه اصلی محیط زیست عنوان کرد و گفت: حدود ۵ هزار تن مواد اولیه و محصولات شیمیائی در این شرکت انبارش شده بود.

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چهارباغ افزود: متأسفانه تجهیزات اطفاء حریق شرکت جذب ستاره تناسبی با میزان انبارش و نوع مواد شیمیایی نداشت.

    جمالی مهار حریق شرکت مذکور توسط همکاران محترم در آتش نشانی چهارباغ را اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: اگر تدبیر به موقع آن همکاران نبود این شهرستان شاهد فاجعه‌ای ناشی ازعدم وجود تمهیدات ایمنی مناسب در خصوص مخازن پلی ونیل الکل و گازوئیل توسط آن شرکت خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه بی‌شک وظیفه رصد و نظارت دستگاه‌های اجرایی ذیربط را نمی‌توان کتمان کرد ولی بی‌توجه‌ای شرکت‌ها هم نیز باید مد نظر قرار داد. تصریح کرد: چطور مسئولین و شهروندان پذیرای این موضوع باشند که این شرکت با سابقه ۱۵ سال و ۴۴ نفر کارگر وعدم حضور تمام وقت کارشناس HSE نسبت به الزامات مدیریت مواد شیمیایی بی‌اطلاع باشد.

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چهارباغ از کمک‌های شرکت صنایع غذایی دلپذیر و شرکت شیمیایی رازی به تیم آتش نشانی از طریق ارائه تجهیزات وخدمات اطفاء حریق قدردانی کرد و گفت: تنها می‌توان اعلام کرد خوشبختانه این حادثه فوتی نداشت.

    گلاویژ اصحابی

    انتهای خبر/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *